Samen staan we sterk!
Het 1e weekend van September was de grootste autosport uitdaging voor Autosport de Jong en Neleman Racing: als 1 team meedoen aan de 24 uur van Barcelona bij Creventic.
Na een lange voorbereiding aan de BMW 330D zoals een FIA goedgekeurde brandstoftank met meer inhoud voor langere stints en een donorauto uit elkaar halen voor reserve onderdelen ging de Racetrailer met Fred en Arie dinsdag's op pad en rest van het team vloog woensdag naar Barcelona.
Donderdagochtend was er al een trainingsochtend van 9 tot 13 uur waar de 4 coureurs Peter Terlouw, Patrick Tieman, Mark Verhaegh en Karel Neleman al snel door hadden dat het een uitdagende baan is. Donderdagmiddag was de keuring van de auto en de uitrusting, onze BMW kwam er met glans door heen en onze licentie was met medewerking van de KNAF en Ria dik voor elkaar.
De Vrijdagochtend was de ochtend van voorbereiding zoals pitstops, wissels, tanken enz. Vrijdag om 17 uur was de kwalificatie waar alle coureurs inclusief de reserve coureur Marco de Jong meededen: Daar bleek dat we niet de snelste van de 40 teams waren..
In de nachttraining reden ook alle rijders en iedereen was enthousiast, wat een superbaan!
De auto nog helemaal nagekeken nieuwe banden en remmen vernieuwd en… scheurtje in subframe. Van de donorauto het subframe geplaatst vrijdagavond motor gestart en klaar!
Zaterdag 11.15 uur stapt de eerste coureur Peter Terlouw en …. De BMW slaat niet aan. Marco en Karel controleren wat er aan de hand is, ze vinden een probleem in de aansturing van de brandstofpompen. Helaas te laat voor onze eigen startplek dus starten uit de pitstraat.
Toen ging het top, na Peter kwam Mark Verhaegh, Patrick Tieman en Karel Neleman.
Gestart vanaf de achterkant in een veld met onder andere 20 TCR auto’s die ruim 14 seconde per ronde sneller reden lagen we op plaats 20 toen Peter uit moest wijken voor een Belgisch team en over de curbstone moest. Gevolg: de radiateur lek welke door de monteurs snel gewisseld werd.
Weer vol op het gas en van plaats 38 terug naar 28 tot na 13 uur racen: met Patrick in de BMW een grote plof.
Na ruim een half uur was de auto binnen en na diagnose bleek de motor kapot. Met alle monteurs en en een deel van van de rest van het team voluit aan gesleuteld onder toezicht van heel veel toeschouwers de reservemotor gemonteerd en zo reed de BMW om 5.15 uur onder applaus de pitbox uit.
Vanaf dat moment met grote achterstand terug in de race ging het top en werd zelfs de snelste raceronde met de BMW door Mark gereden in de een na laatste sessie!
Het resultaat: 3e in onze klasse en een podium in ons debuut op internationaal nivo, helaas zonder het praatje van Huub maar wel met champagne.
Grote dank aan alle Team leden, KNAF, DNRT, Ria en onze sponsoren die onze droom uit hebben laten komen die 3 jaar geleden als een grap van Peter en Karel begon.
En tevens het bewijs dat de DNRT endurance van hoog niveau is en dat racen op DNRT amateur nivo ook internationaal succes kan opleveren.
De spirit van ons team heeft in ieder geval respect afgedwongen bij collega’s en de organisatie en wij hebben onze racedroom waargemaakt.